چکیده
 
با توجه به جایگاه تفکر منطقی و نظام دار در مواجه با مسئله و مشکل و جایگاه کتاب درسی در نظام آموزشی متمرکز بر آن شدیم تا کتاب و تاثیر مدرسه بر پرورش شخصیت افراد و علوم تجربی سوم ابتدایی را از نظر توجه به تفکر و تعقل و استفاده از دانش های قبلی و کاربرد در زندگی روزمره از نظر حل مسئله و اهداف آموزشی مورد بررسی قرار دهیم که با استفاده از تهیه چک لیست و تکینیک لیکرت بدین نتیجه رسیدیم که این کتاب به پرورش مهارت حل مسئله و اهداف آموزشی به خوبی پرداخته است و در پایان پیشنهادهایی برای بهبود این امر ارائه نموده ایم.
 
 
کلید واژه :
 
تحلیل محتوا ، مهارت حل مسئله ، اهداف آموزشی ، علوم تجربی ، پایه سوم ابتدایی
 
مقدمه
 
تفکر از بارزترین ویژگی های انسان و یک فرآیند گام به گام و دارای چهارچوب منطقی و نظامدار است که با درنظر داشتن هدف رقابت معین صورت می گیرد. هنگامی که فرد با مساله و مشکلی مواجه می شود باید آن را بررسی کرده ، به راه های حل آن بیندیشد تا به هدف خویش دست یابد با چنین تعبیری می توان گفت که تفکر عبارت است از فعالیت ها جهت دار ذهن برای مسئله به عبارت دیگر تفکر و اندیشه به فعالیت ها یا رفتارهای ذهنی گفته می شود که به حل مسئله ای توجه داشته باشد.) شعبانی ، )2831
 
مدرسه باید قوهی استدالل و تفکر دانش آموز را تقویت کند، به نحوی که به توانایی قضاوت صحیح دست یابد و بتواند عقاید را از حقایق ، سفسطه را از استدالل منطقی و سره را زا ناسره تشخیص دهد و در نهایت بیاموزد که چگونه فکر کند و بیاموزد. ) مهر محمدی، ) 2831
 
عالی ترین هدف آموزش و پرورش در تمامی سطوح تحصیلی ایجاد توانایی در حل مسئله آفرینندگی یا خالقیت در یادگیرندگان است. زیرا حل مسئله آفرینندگی از فرآیندها با جریان های اصلی تفکر به شمار می روند. ) قریب ، ) 2831
 
کتاب درسی در نظام آموزشی یکی از عناصر مهم و اساسی است. از این رو اگر محتوای کتاب های درسی هماهنگ و همسو با اهداف کلی و جزیی نظام آموزشی نباشد نمی توان انتظار داشت که دست یابی به اهداف مورد نظر امکان پذیر باشد. با توجه به نقش محتوا در تحقیق اهداف برنامه درسی ، این عنصر برنامه درسی حوزه ی وسیعی از کوشش های علمی و بررسی ها را به خود اختصاص داد و پژوهشگران را بر آن داشته است که مناسبت آن را با سایر عناصر برنامه درسی بررسی کنند مالک ها و معیارهای مناسبی برای تعیین میزان اثر بخشی و کارایی آن تدوین کنند.)حسین بر ، )2831
 
از سویی دیگر، در نظام آموزش و پرورش ایران کتاب های درسی دوره ی ابتدایی ، راهنمایی تحصیلی و متوسطه به صورت متمرکز بوده و کمتر برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی وابسه به وزارت آموزش و پرورش تهیه و در تمام کشور استفاده می شود. همچنین در نظام آموزشی ایران معلمان نهایتا به صورت متمرکز در تهران گزینش و استخدام می شوند. لذا کتاب درسی درکنار معلم جزء ارکان اصلی آموزش است که انتظار می رود یادگیری آن در زندگی امروز و فردای شاگردان موثر باشد.
 
بیان مسئله
 
زندگی روزمره و مواجه شدن با موقعیت های جدید این حُسن را ایجاد می کند که مهارت حل مسئله را در کودکانمان تقویت کنیم.حال آن که دانش آموزان مخاطب برنامه درسی ما در ازای هزینه کرد زیاد از جمله وقت و توانایی ، در صدد کسب این مهارت های مورد نیاز هستند. این نکته حائز اهمیت است که در کتاب علوم تجربی سوم ابتدایی به چه میزان به این مهارت پرداخته است؟
			
			برچسبها: 
تحلیل کتاب علوم تجربی پایه ی سوم ابتدایی از نظر اه